Aureo Herrero

 

Alumnos de Áureo Herrero

 

 

THEODORE NORMAN, Guitarrista y Compositor

Theodore Normanheodore Norman nació en Montreal, Canadá el 12 de marzo de 1912 y comenzó a estudiar piano a la edad de cinco años. Poco tiempo después, su familia se mudó a Los Ángeles, donde, a la edad de once años, comenzó a estudiar violín, convirtiéndose en su principal instrumento. En 1930 viajó a Europa, y durante una estancia de dos años, estudió violín con Issay Barmus en Berlín, y ex alumno del virtuoso del violín Joachim, Willy Hess en Darmstadt, y composición con el compositor Adolph Weiss. Weiss había estudiado intensamente con Arnold Schoenberg en Berlín y fue el primer estadounidense en estudiar su método de la música dodecafónica y el primero en llevar la técnica a los Estados Unidos y difundir el conocimiento de la misma. Más tarde, Norman hizo uso del sistema de doce tonos en varias de sus composiciones, y se asoció estrechamente con Schoenberg en California, después de que Schoenberg se viera obligado a huir de Europa en 1933. Norman también interpretó regularmente obras de cámara de Schoenberg bajo la batuta del compositor en California.

Durante el período de 1935 a 1942, Norman fue primer violín en la Filarmónica de Los Ángeles, sin embargo, después del final de la Segunda Guerra Mundial, se dedicó más a la composición. En 1951, mientras trabajaba en su ballet, Metamorphosis, basado en la novela de Franz Kafka, Norman se interesó por la guitarra. Como no estaba familiarizado con la guitarra en ese momento, compró una por 50 centavos "y se fue a las colinas (de Los Ángeles) para aprender cómo funcionaba".

Cuando Norman examinó la literatura de la guitarra a principios de la década de 1950, descubrió que había relativamente pocas transcripciones de los maestros disponibles y prácticamente nada escrito por los mejores compositores del siglo XX para la guitarra. Norman decidió corregir este deplorable estado de cosas transcribiendo la música de los maestros y los compositores modernos, para una y dos guitarras, y también componiendo sus propias obras. Con el tiempo, transcribió más de 200 piezas para guitarra solista y más de 100 piezas para dúo de guitarras. También creó arreglos para hasta ocho guitarras, así como arreglos para guitarra y otros instrumentos y voz. Sus transcripciones han sido publicadas por muchas de las principales editoriales, y una colección, Music for the Young Guitarist se convirtió en el libro más vendido de ese género.

Las propias composiciones de Norman son más de 70 e incluyen solos de guitarra, cámara y obras orquestales. En 1954 abrió un nuevo camino componiendo las primeras piezas dodecafónicas para guitarra, Two Tone-tone Pieces for Solo Guitar, publicado al año siguiente por Music Selecta. Tres de sus composiciones para guitarra han sido grabadas por Elgart y Yates Duo, Music of the Twentieth Century (TR Records, 1985).

En 1956, Norman y su esposa Ruth, una artista profesional, recorrieron Europa en automóvil. Allí, Norman conoció y discutió sobre sus obras con el guitarrista / compositor Emilio Pujol, quien expresó gran interés en ellas. En Sienna, donde Andres Segovia enseñaba sus clases anuales de guitarra, Norman comenzó una amistad con el maestro guitarrista, quien más tarde les visitaba regularmente en Los Ángeles cuando daba conciertos allí. Los únicos estudios de guitarra formales de Norman tuvieron lugar durante esta gira europea con el estudiante de Andrés Segovia, Aureo Herrero en Madrid. En París, Norman tocó sus transcripciones y composiciones originales en un concierto transmitido por la Radio Nacional Francesa.

Al año siguiente, en Los Ángeles, Norman asumió una tarea difícil: enseñar a una niña ciega a leer música de guitarra. Lo llevó a cabo con un estribo equipado con dispositivos de palanca que representaban notas en una tablatura y un enfoque experimental que incluía pintura fosforescente y luz infrarroja. Su trabajo atrajo la atención del autor Aldous Huxley quien persuadió a Norman a dar una conferencia sobre "The Creative Years" en su simposio "Potential of Man" celebrado en Rancho La Puerta, CA en 1960. En el momento de su trabajo con los ciegos, él también enseñó violín y guitarra a una niña con parálisis espástica. Basándose en esta experiencia, Norman inventó un arnés de doble brazo que ahora se usa en hospitales para ayudar a desarrollar la coordinación del brazo en pacientes con hemiplejía.

En 1957, Norman interpretó la parte de guitarra en Columbia Records, grabaciones de debut de Serenata de Schoenberg, Opus 24 y la obra pionera y más famosa de Pierre Boulez, Le Marteau Sans Maître (El martillo sin maestro). La última pieza es notable por su difícil parte de guitarra.

En el otoño de 1967, Norman aceptó el puesto de jefe del departamento de guitarra de UCLA, cargo que ocupó durante treinta años. Para entonces ya había introducido un nuevo método de notación de la música flamenca y había adoptado un método de notación de guitarra que marcaba los números de cuerda con números romanos en lugar de los números árabes. Su método de notación de guitarra no solo era consistente con el método utilizado para otros instrumentos de cuerda, sino que también eliminaba una inconsistencia en el método anterior cuando era necesario indicar una cuerda abierta. Los métodos de enseñanza de Norman fueron decididamente innovadores, ya que animó a sus alumnos a pensar en su instrumento y su música en general de nuevas maneras.Una forma de lograr que sus alumnos se liberen del molde estándar de práctica y rendimiento fue asignarles proyectos de composición. En las lecciones y reuniones informales, los estudiantes también participaban en discusiones de gran alcance y sus historias y comentarios humorísticos, que podrían ir desde lo sutil y lo irracional hasta lo mordaz y radical. Toda la experiencia inculcó un sentido de individualismo y creatividad en aquellos que se inscribieron en sus clases.

Además de la clase magistral diurna, Norman también impartió una clase vespertina en la UCLA abierta al público en general y una clase vespertina en Beverly Hills High School. Durante su carrera, enseñó a más de 10,000 estudiantes. Muchos de ellos lo recuerdan cálidamente y llevan sus ideales con ellos y con otros en sus carreras como intérpretes, compositores y maestros. Theodore Norman murió el 29 de mayo de 1997 a la edad de 85 años en Los Ángeles.

 

Theodore Norman

 

THEODORE NORMAN, Guitarist and Composer

Theodore Normanheodore Norman Theodore Norman was born in Montreal, Canada on March 12, 1912 and began studying the piano at the age of five. Soon thereafter his family moved to Los Angeles where, at the age of eleven, he began to study the violin, this becoming his principle instrument. In 1930 he traveled to Europe, and during a two-year stay, studied violin with Issay Barmus in Berlin, violin with the virtuoso and Joachim alumnus Willy Hess in Darmstadt, and composition with bassoonist/composer Adolph Weiss. Weiss had studied intensively with Arnold Schoenberg in Berlin and was the first American to study his twelve-tone method and the first to bring the technique to the United States and spread knowledge of it. Norman later made use of the twelve-tone system in several of his compositions, and became closely associated with Schoenberg in California, after Schoenberg was forced to flee Europe in 1933. Norman also regularly performed Schoenberg's chamber works under the composer's baton in California.

During the period 1935 to 1942, Norman played first violin in the Los Angeles Philharmonic, however after the end of World War II, he dedicated himself more to composing. In 1951, while working on his ballet, Metamorphosis, based on the Franz Kafka novel, Norman became interested in the guitar. He wanted the guitar, as well as the accordion, which was to represent a cockroach, to have parts in the orchestration. Being unfamiliar with the guitar at that time, he bought one for 50 cents "and went into the hills (of Los Angeles) to learn how it worked".

When Norman looked into the guitar's literature in the early 1950s he discovered that there were relatively few transcriptions of the masters available and practically nothing written by the best 20th century composers for the guitar. Norman decided to correct this deplorable state of affairs by transcribing the music of the masters and the modern composers, for one and two guitars, and by also composing his own works. He eventually transcribed over 200 pieces for solo guitar and over 100 pieces for guitar duo. He also created arrangements for up to eight guitars, as well as arrangements for guitar and other instruments and voice. His transcriptions have been published by many of the leading publishing houses, and one collection, Music for the Young Guitarist became the best selling book of that genre.

Norman's own compositions number over 70 and include solo guitar, chamber, and orchestral works. In 1954 he broke new ground by composing the first ever twelve-tone pieces for guitar, Two Twelve-tone Pieces for Solo Guitar, published the following year by Music Selecta. Three of his guitar compositions have been recorded by the Elgart and Yates Duo, Music of the Twentieth Century (TR Records, 1985).

In 1956 Norman and his wife Ruth, a professional artist, toured Europe by auto. There, Norman met and discussed his twelve-tone pieces with guitarist/composer Emilio Pujol, who expressed keen interest in them. In Sienna, where the late Andres Segovia taught his yearly master guitar classes, Norman began a friendship with the master guitarist, who later regularly visited the Normans in Los Angeles when he gave concerts there. Norman's only formal guitar studies took place during this European tour with Segovia student Aureo Herrero in Madrid. In Paris, Norman played his transcriptions and original compositions in a concert broadcast by French National Radio.

The following year, back in Los Angeles, Norman took on a difficult assignment - teaching a blind girl to read guitar music. He carried this out with a footboard outfitted with toggling devices representing notes on a tablature, and an experimental approach involving phosphorescent paint and infrared light. His work attracted the attention of author Aldous Huxley who persuaded Norman to lecture on "The Creative Years" at his "Potential of Man" symposium held at Rancho La Puerta, CA in 1960. At about the time of his work with the blind, he also taught violin and guitar to a girl with spastic paralysis. Based on this experience, Norman invented a double arm harness now used in hospitals to help develop arm coordination in patients with hemiplegia.

In 1957, Norman played the guitar part in Columbia Records debut recordings of Schoenberg's Serenade, Opus 24 and Pierre Boulez's pathbreaking and most famous work Le Marteau Sans Maître (The Hammer Without a Master). The latter piece is notable for its difficult guitar part.

In the fall of 1967 Norman accepted an appointment as head of the guitar department at UCLA, a position he held for thirty years. By this time he had already introduced a new method of notating flamenco music and had adopted a method of guitar notation which marked the string numbers with Roman numerals rather than Arabic. His guitar notation method was not only consistent with the method used for other stringed instruments, but also eliminated an inconsistentcy in the previous method when an open string needed to be indicated. Norman's teaching methods were decidedly innovative in that he encouraged his students to think of their instrument and music in general in new ways. One way of having his students break free of the standard mold of practice and performance was to assign them composition projects. In the lessons and informal gatherings, the students would also be treated to far ranging discussions and his stories and humorous comments, which could range from the subtle and wry to the biting and radical. The entire experience instilled a sense of individualism and creativity in those who enrolled in his classes.

Besides the master day class, Norman also taught an evening class at UCLA open to the general public, and an evening class at Beverly Hills High School. Over his career he taught well over 10,000 students. Many of them remember him warmly and carry his ideals with them and to others in their careers as performers, composers, and teachers. Theodore Norman died on May 29, 1997 at the age of 85 in Los Angeles. 


Publications about Theodore Norman

Hodel, Brian The Art of Theodore Norman, Guitar Review, Fall, 1988, pp. 24-27

Marsh, Walter M. Four Works for Solo Guitar by Theodure Norman: A Study of Guitar Performance Practices of the 20th Century, Masters Thesis, UCLA, 1995

 

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